
Pylväsdiagrammi:

Mitä välineitä tunneilla pitäisi käyttää:

Taulukosta ja pylväsdiagrammista huomataan se, että älytaulusta on ollut hyötyä jollain tunnilla, mutta varsinkin viimeisellä tunnilla se on koettu huonoksi. Oma näkemykseni on jokseenkin saman kaltainen. Ensimmäisellä ja toisella tunnilla käytin Geogebraa hyväksi suorien piirtämiseen. Viimeisellä tunnilla keskityttiin matemaattiseen yhtälöparin ratkaisuun jolloin kuvioilla ei ole sijaa. Ebeam soveltuu kuitenkin todella huonosti kirjoittamiseen, josta uskon negatiivisen palautteen johtuvan. Tietokoneen peruskäyttö on taas Ebeamillä helppoa. Lopussa vielä keräämäni vapaamuotoisen palautteen antia.
Palaan palautteeseen tarkemmin seuraavassa artikkelissa ja lisään siihen myös ohjaavan opettajan antaman palautteen sekä lisää omaa pohdintaa pitämistäni tunneista. Lähitulevaisuudessa luvassa myös analyysiä Qomo-älytaulun mahdollisuuksista.
Liite: Vapaapalaute
Kysyin oppilailta vielä tekstimuotoisen palautteen. Alla on esitetty kysymykset ja oppilaiden vastaukset muokkaamattomina:
Kerro jotain hyviä puolia älytaulusta:
- Voivat olla hyviä opetusvälineitä kehityttyään, mutta en halua sen sittenkään syrjäyttävän perinteisiä välineitä.
- No koneella kirjoituksesta saa ehkä paremmin selvää.
- Nykyaikainen
- Se on erilainen. Hyvää vaihtelua.
- Selkeä ja monipuolinen käyttää.
- Näkee luokan taakse asti.
- Koordinaatistot näkyy hyvin.
- Näkee hyvin yhtälöt koordinaatistosta.
- Ei tarvinnut kuluttaa liitua.
- Ei tietoo
- Se et niillä voi piirtää suoria oli ainoo hyvä ja sitä pitäis käyttää pelkästää siihen.
- Nykyaikainen vaihtoehto
- No voi leikkiä viisasta sen kanssa.
- Se on tosi jännä ja siihen on varmasti kiva kirjoittaa.
Kerro jotain huonoja puolia älytaulusta:
- Perusihmiset eli tavalliset tallaajat ei osaa varmaankaan käyttää sitä.
- Ei siitä tajua mitään. Kokoajan kirjoittaja tiellä.
- Vaikea käyttää, täysin turhaa, nopeammin kirjoittaa taululle. kuin säheltää taulun kanssa
- Taulua ei näe kun opettaja kirjoittaa siihen ja sen kanssa kaikki menee säädöks
- Liian säätämistä
- Tavarat oli hukassa, johdot solmussa, ongelmia käytön kanssa jne.
- Opettajat ei osaa käyttää sitä.
- Pientä sähläystä
- Joo
- Menee välillä sekaisin ja joutuu odottamaan.
- Käyttö näyttää vähän hankalalta.
- Vaikea käyttää
- Menee sähläykseksi ja kestää kirjoittaa ei välttämättä saanu aina selvää esimerkeistä jotka kirjoitit itse älytaululle
- Hankala käyttää ainakin omasta mielestäni ja kyseinen käytössä ollut älytaulun malli ei ollut kovin kehittynyt.
Kerro vapaasti palaute Oskarin pitämistä tunneista kokonaisuutena. Erittele esimerkiksi hyvät ja huonot asiat:
- Tunnit olivat ihan hyviä, opin asiat, mutta älytaulun käyttö vei tunneilta ylimääräistä aikaa. Samat asiat olisi voinut näyttää myös liitutaululta.
- No en ymmärtänyt mitää. Mutta en kyllä ymmärrä koskaan matikasta, ettei välttämättä oo open vika.
- Hyvä ope, opetti asiat hyvin.
- No en oo kauheesti tunneilla ollu nii en osaa sanoo, et ihan jees.
- Opin hyvin tunneilla, joka ei yleensä onnistu.
- Autoit hyvin, olisin tahtonut kokeilla älytaulua esim. kotiläksyjen tarkistuksessa. Hyvät tunnit.
- Liian vähän liitutaulun käyttöö.
- Jäätävää
- Opin hyvin +
- Hyvii selkeitä tunteja
- Hyvä opettaja, älytaulu pois
- + Oskari piti huolen, että kaikki oppivat asiat. - Älytaulu oli välillä mielestäni liian monimutkainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti