Yleiset tiedot
Päivämäärä: tiistai 16.3.2010
Aika ja paikka: XXX
Luokka: 9-luokka
Kurssi: Algebra
Tunnin pitäjä: Oskari Häkkinen
Ohjaava opettaja: XXX
Oppitunnin aihe
Yhtälöpari ja yhtälöparin ratkaiseminen graafisesti. Kirjan Laskutaito 9 luvut 60 ja 61.
Keskeiset käsitteet
Yhtälö, yhtälöpari, suora, suoran yhtälö, lukupari, tason piste, leikkauspiste.
Oppitunnin kasvatukselliset tavoitteet ja oppimiseen liittyvät tavoitteet
Oppilaat tutustuvat yhtälöpareihin ja oppivat, että 1. asteen yhtälöparin ratkaisu on yhtälöitä kuvaavien suorien leikkauspiste. Oppilaat tutustuvat graafisen ratkaisuun ja ymmärtävät, että piirtämällä saatu ratkaisu ei ole tarkka arvo. Oppilaat oppivat tarkistamaan pitääkö piirtämällä saatu ratkaisu paikkansa.
Tarvittavat välineet
Liitutaulu, Ebeam -laitteisto, siirrettävä videotykki, tauluviivain
Oppitunnin kulku: mitä, miten ja miksi
Aluksi esittelen itseni jonka jälkeen kotitehtävät käydään nopeasti läpi. n. 5 min
Seuraavaksi piirretään Geogebralla muutamia suoria ja mietitään leikkaavatko suorat missään. Tarkastelemme myös onko sellaista tilannetta jolloin kaksi suoraa eivät leikkaa toisiaan. Samalla kerrataan miten esitetään tason piste lukuparina (x, y). Lopulta päädytään siihen, että kahden suoran leikkauspiste on oikeastaan suorien yhtälöistä muodostetun yhtälöparin ratkaisu. n. 10 min
Tämän jälkeen käydään läpi esimerkki 2, jossa tehtävänä on tutkia onko lukupari yhtälöparin ratkaisu. A-kohdassa näin on, mutta b-kohdassa lukupari ei ole yhtälöparin ratkaisu. n. 10 min
Seuraavaksi oppilaat laskevat antamiani tehtäviä kirjasta. s. 131 t. 518, 519, 521. Kiertelen samalla katsomassa miten työskentely edistyy ja neuvon oppilaita tarvittaessa. Kierrän oppilaat järjestyksessä, jotta avun kysymisestä ei tulisi huutokilpailu, vaan kävisin jokaisen luona vuorollaan. n. 15 min
Keskeytän työskentelyn ja kerron kuinka graafinen ratkaisu tehdään näyttämällä esimerkin (esimerkki 3) asiasta. n. 10 min
Esimerkin jälkeen oppilaat laskevat harjoituksia liittyen graafiseen ratkaisuun. s. 133 t. 527, 529 n. 12 min
Lopuksi kerään oppilailta palautteen siitä, oliko älytaulusta hyötyä heidän mielestään. 3 min
Lisätehtäviä s.214 t. 284, 285
Liitteet
Taulukuvat




Ei kommentteja:
Lähetä kommentti